SAAB

There are 2 products.
SAAB

Underkategorier

  • 9000

    Saab 9000 lanserades 1984 och markerade ett nytt steg för Saabs biltillverkning. 9000 var större än Saab 900 och visade Saabs intentioner att ta sig in i ett nytt segment för att bli mer konkurrenskraftigt. Modellen blev hyllad[av vem?] för bland annat innerutrymmena, köregenskaperna och säkerheten. Saab 9000 hade tändningslåset placerad vid höger sida om ratten, den sista Saaben där startnyckeln eller startknappen inte sitter mellan framstolarna. Det var också den första Saab:en med tvärställd motor sedan Saab 92 (Ur-Saaben). 9000 hade utvecklats i ett nära samarbete, De fyras klubb, med FIAT-koncernen och var ett välkommet tillskott för den ekonomiskt alltmer trängda personbilsavdelningen inom dåvarande Saab-Scania. Fiat tillverkade syskonmodellerna Fiat Croma, Lancia Thema och Alfa Romeo 164. Släktskapet är tydligast mellan Saab, Fiat och Lancia. Dessa modeller har flera gemensamma delar medan Alfa Romeo 164 bara har samma chassi och har markant annorlunda utseende. Saab 9000 har till exempel identiska dörrar med Fiat Croma liksom vindruta. För designen av Croma och Thema stod Giorgetto Giugiaro medan Björn Envall "saabifierade" utseendet till att bli Saab 9000. Saaben fick en stel bakaxel efter att Saab utvärderat Fiats respektive Alfa Romeos alternativ på sjöis och kommit fram till att det senare erbjöd bäst väghållning. Fiat Croma behöll den mer avancerade delade bakaxeln som å andra sidan gav bättre komfort. Det var inte populärt hos Fiats chefsingenjör som sägs ha ringt ett mycket upprört samtal till sina svenska samarbetspartners och berättat läget. En Saab 9000 CS med nya fronten från 1992. Saab 9000 började säljas som årsmodell 1985 med ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hästkrafter. Året därpå introducerades samma motor utan turbo på 130 hästkrafter i 9000i. Under 1988 introducerades modellen 9000 CD. Den hade sedankaross, var lite längre och fanns till en början bara med turbomotor. En 2,3-litersmotor tillkom 1990 som motoralternativ. Dess motorblock var helt nyutvecklat och hade dubbla balansaxlar, vilket minskade motorvibrationer, och 90 mm slaglängd. Topplocket var en vidareutveckling av tvålitersmotorns. Från början fanns 2,3-litersmotorn bara utan turbo (150 hk), men från och med året därpå fanns den med fulltrycksturbo på 200 hk samt från 1994 med lättrycksturbo på 170 hk. En ny variant på det nyare raka motorblocket på 2,0 liter i turbo- och sugmotorutföranden kom 1994; turboutförandet låg då på 150 hk. Med motorn på 200 hk fanns Saab 9000 som så kallad "Aero" 1991; en extra sportig modell med mycket utrustning. År 1992 introducerades ytterligare en modell, benämnd 9000 CS (Combi Sedan), som utgick ifrån 9000 CD men i combicoupéutförande precis som 9000 CC (som ursprungskarossen från och med då benämndes), med lägre front och högre bakparti. Även 9000 CD fick 1995 den nya fronten från CS. Året efter, som årsmodell 1993, återkom Aero-modellen med 225 hk och CS-kaross. Denna modell hade även den så kallade "pilotinredningen" med skålade stolar och baksäte. Samtidigt introducerades Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero, med turbomotor på 200 hk. Under ett par år fanns även en 3,0-liters V6 på 210 hk från Opel, som även ersatte den fyrcylindriga motorn i Griffin-modellen. I Finland togs en konceptbil fram när man skulle börja tillverka Griffin-modellen; en Saab 9000 CD med egenkonstruerad V8-motor. Med denna skulle Saab slå sig in bland de stora i USA, men istället valdes ovan nämnda V6. En variant av Opel-motorn fanns även i Saab 900, från årsmodell 1994. Från 1994 var motorerna något modifierade av hänsyn till transmissionen och kallades ibland "kortmotor". Saab 9000 var redan från första början en viktig modell och kom att tillverkas ända fram till den 6 maj 1998, och avlöstes av Saab 9-5. Närvarande när det sista exemplaret av 9000 rullade av bandet var bland andra Saab-ledningen och formgivaren Björn Envall. Bilen rullade av bandet med Trafikmagasinets Carl-Ingemar Perstad vid ratten. Han körde bilen från fabriken till Saabmuseet där bilen nu ingår i Saabs museisamlingar. Drivlinan från 9000 har länge följt med i Saab.

  • 9-3SS/SC
  • 99
  • 9-5

    Den helt nya 9-5 ersatte den gamla Saab 9000 som Saabs största bil. Saab 9-5 har de klassiska Saabdragen men förekommer även i en för Saabs del historiskt ovanlig kombimodell. Saab hade vid lanseringen 1998 av 9-5 Combi inte haft en kombibil sedan slutet av 1970-talet, då tillverkningen av den lilla Saab 95 lades ner. Chef för designutvecklingen var Einar Hareide. Tekniskt sett var det bara motorer och växellådor som var av samma typ som i Saab 9000. 9-5 är chassimässigt baserad på Opel Vectra, och försedd med delad bakaxel, vilket är första gången på en Saab. Bilen var när den kom mjukt fjädrad, vilket gav god åkkomfort men tveksamma vägegenskaper i kritiska situationer något som dock förbättrades omgående. Saab 9-5 och då framförallt dess kombiversion har rönt stora framgångar i Sverige, och fortsätter ligga i toppen i försäljningsstatistiken trots sin ålder på nästan 15 år.[3] Den har dessutom flera gånger rankats som den säkraste bilen i Sverige av Folksam. Uppdateringar 2002 I och med modellåret 2002 uppdaterades Saab 9-5 med bland annat ett delvis nytt motorprogram, en ny front, nya bakluckor och baklyktor, ny styrning och en ny typ av adaptiv krockkudde. Som tillval tillkom bland annat ESP (Electronic Stability Program), antispinn, antisladd, bi-xenonljus och GPS. Uppdateringar 2006 9-5:an uppdaterades ordentligt för modellår 2006 med bland annat omdesignad exteriör (till exempel ny front och helröda bakljus), ny instrumentering, hårdare stötdämpare, kraftigare krängningshämmare, ökad spårvidd med 6 mm, nya motorer anpassade för etanol-bensinblandningen E85 samt ökad längd med 9 mm för sedanmodellen och 13 mm för kombin. Det sänkta chassiet innebar att sedanen blev 21 mm lägre, kombin 4 mm. Toppmodellen Aero vässades samtidigt från 250 hk till 260 hk och försågs med bredare däck. I denna version har bilen blivit prisad av journalister världen över för sitt chassi. Däremot har den omdesignade fronten fått kritik för "Dame Edna-utseendet".[källa behövs] Den sista 9-5 i sedanutförande av första generationen rullade av produktionslinan den 2 juli 2009.[4] Den sista kombiversionen rullade av bandet den 1 februari 2010 klockan 12.30 och kördes därefter till Saabs bilmuseum i Trollhättan.[5] Kinesiska billtillverkaren BAIC har köpt rättigheterna att tillverka modellen, och företaget planerar att återuppta produktionen i Kina under 2010.[6] I april 2010 presenterade de den 9-5-baserade modellen Beijing C71 på bilmässan i Peking.

  • 900