VOLVO

Det finns inga produkter

Underkategorier

  • 140

    Volvo 144 började 1960 som projektet P660, att ta fram en ny, modern Volvo som efterföljare till Volvo Amazon. I december 1961 presenterades de första två prototyperna. P660 döptes sedan om till P1400. I januari 1964 följde godkännandet av ytterligare en prototyp som ledde fram till den slutgiltiga Volvo 140. Testkörningar genomfördes med en maskerad bil som gavs namnet Mazuo ZT92. När Volvo 144 (fyradörrars) presenterades samtidigt i Göteborg, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors den 17 augusti 1966 tog Volvo ett stort steg framåt i bilutvecklingen. Utvecklingskostnaderna uppgick till 150 miljoner kronor. Den kantiga karossen, för sin tid stora innerutrymmen och stort säkerhetstänkande gjorde bilen till en verklig milstolpe som kom att skapa den moderna Volvo-bilen. Volvo 144 blev samma år vald till årets bil i Sverige[1]. De kommande åren följdes grundmodellen 144 (fyradörrarsversion) av 142 (tvådörrarsversion) och 145 (kombimodell). Det fanns även en kombimodell med högre tak kallad Volvo 145 Express. Den var avsedd att ersätta Duetten, vars tillverkning lades ner efter 1970:s årsmodell.

  • 240

    Volvo 240 var en vidareutveckling av Volvo 140 och presenterades 1974. På de första årgångarna av Volvo 240 så kan man tydligt se släktdragen i fronten från konceptbilen Volvo VESC. 240 hade stora försäljningsframgångar och är Volvos mest tillverkade modell med sina cirka 2,8 miljoner exemplar (inklusive Volvo 260). Den indelades precis som sin föregångare i 242 (tvådörrarsversion), 244 (fyradörrarsversionen) och 245 (kombimodellen). Dessa beteckningar togs bort i och med årsmodell 1983 - istället fick samtliga versioner officiellt heta 240 Beteckningarna används fortfarande i folkmun för att klargöra vilken kaross det handlar om. Femdörrarsvarianten (kallas så gott som alltid Volvo 245) var under många år populär bland svenska barnfamiljer, med gott om utrymme för barnvagnar, campingutrustning osv. I filmen Vi hade i alla fall tur med vädret ifrån 1980 färdas huvudpersonerna givetvis i en tidstypisk Volvo 245.

  • 300

    Volvo 340 lanserades 1976 som ett komplement till den större Volvo 240-modellen och modell 340 kom att uppdateras och modifieras ett antal gånger. Modell 340 var Volvos första bil utvecklad av det nederländska dotterbolaget i Born. Volvo 340 togs ursprungligen fram av DAF som DAF 77 eller projekt P900 som den kallades internt. Den var till viss del designad av Giovanni Michelotti som designade alla tidigare DAF-modeller. Designdragen gör att den liknar andra italienska bilar i liknande storlek, till exempel: Alfa Romeo 33 och Lancia Delta. DAF 77 skulle bli DAF 66:s efterträdare vid slutet av 70-talet. När Volvo tog över utvecklingen blev det istället Volvos lilla bil och fick namnet Volvo 343, där den sista siffran anger antalet dörrar. Volvo 340 fanns i början endast som 3-dörrars kombikupé (343). Från och med årsmodell 1980 finns femdörrars kombikupé (345) och från och med 1986 finns en 4-dörrars sedanmodell. Motorn i början var endast en 1,4-liters Renaultmotor med förgasare (DAF 55 och 66 hade tidigare haft mindre versioner av samma motor, 1,1 respektiver 1,3 litersmotorer) som arbetade ihop med en steglös remdriven automatlåda sammanbyggd med slutväxeln. Från och med 1979 kom det 4-växlade manuella lådor med eller utan överväxel (M45 och M46) som tillval. De hämtades ifrån Volvo 240. Volvo hade uppdaterat variomatikens funktion så att den i ett accelererationstest var i stort sett lika snabb som den manuella varianten. 1981 kom 343/345 DLS/GLS med 2,0-liters Volvomotorn B19A och 4-växlad låda. Den nya varianten hade en uppdaterad drivlina med kardanaxeln inkapslad i ett 8,5 cm tjockt rör som skruvades fast mellan motorn och växellådan där axeln löpte i tre lager. Det styvade upp drivpaketet men minskade även vibrationer och ljudnivå. Man stuvade om vissa saker i underredet på denna modell, bland annat så flyttades reservhjulet in under bagageutrymmet, istället för bredvid motorn. Bensintanken som satt bakom bakaxeln där reservhjulet hamnade blev flyttad i två enheter framför bakaxeln, vilket gynnar krocksäkerheten vid kollision bakifrån. Varianterna med den mindre motorn behöll den gamla typen av underrede och hade reservhjulet fram och bensintanken bakom bakaxeln. Manuell 5-växlad låda fanns som tillval från och med våren 1982, först endast på DLS/GLS, men senare även på de övriga varianterna. S-modellerna var ett sportigare alternativ till den ganska motorsvaga 1,4-litersmodellen som fått utstå mycket kritik för sin dåliga prestanda och sina kallstartsproblem. DLS/GLS hade mycket "sportig" utrustning som varvräknare, spoiler på bakluckan, bredare däck, kraftigare bromsservo, ny instrumentbräda, upphöjning på motorhuven (för att den större motorn skulle få mer plats) och en del annat. Modellerna blev väl mottagna och gjorde stor succé i många tävlingar med sin fina väghållning som i sin tur berodde på den fina viktfördelningen med växellådan bak. Volvo 340 i S-utförandet ersattes hösten 1982 av Volvo 360 som utöver detta bland annat hade elektrisk bränslepump, en elektriskt insprutad version av B19-motorn, dimljus, lättmetallfälgar, termostatreglerad kylfläkt, plyschklädsel, yttertemperaturmätare och "ekonomi"-mätare. Samma år togs "dörrsiffran" bort och alla modeller fick nu heta 340 eller 360 istället för 343 och 345 som alla föregående modeller hette.

  • 440

    Volvo 440 och 460 är en framhjulsdriven kompaktbil tillverkad av Volvo mellan 1988-1996. Volvo 440 byggdes som halvkombi och 460 sedan. Bilarna byggdes i Volvos fabrik i Born i Nederländerna.[1] Volvo 440 tillverkades under åren 1988 (årsmodell 1989) till 1996. Två år tidigare hade Volvo presenterat Volvo 480, som bröt mot Volvos designtradition och var märkets första framhjulsdrivna bil med tvärmonterad motor. Volvo 440 och 460 var dock utseendemässigt mer konventionella än 480. Volvo 440, 460 och 480 gjorde aldrig någon jättesuccé, men sålde ändå ganska bra. Problemen med svårfunna reservdelar, rostproblem och kvalitetsproblem sablade ner ryktet för modellen i början. Detta blev dock bättre när modellen fick en rejäl ansiktslyftning modellåret 1994, vilket bland annat innebar nyare rundare front och bakparti, samt mer utrustning, bättre kvalitet och rostskydd. Ansiktslyftet gav släktdrag i designen med storebror Volvo 850. I början fanns modellen endast som GL och GLT, där motorerna var samma men GLT versionen hade mer utrustning. Senare kom även SE-paket med en del lyxutrustning såsom elfönsterhissar, luftkontitionering, färddator, larm med mera. Alla modeller är tillverkade i den holländska fabriken i Born som Volvo och Mitsubishi vid tillfället båda var delägare i. Motorerna är hämtade från Renault precis som hos föregångaren Volvo 340, och återfinns i till exempel Renault 19. Hösten 1995 ersattes Volvo 400 med Volvo S40/V40 som utvecklades i samarbete med Mitsubishi.

  • 740 , 760

    700-serien lade grunden till ett nytt och modernt modellprogram inför 1980-talet när Volvo 760 lanserades i februari 1982. 1984 kom den enklare och billigare systermodellen Volvo 740, vilken blev volymbilen. Våren 1985 kom herrgårdsvagnen av 740 som årsmodell 1985 i Nordamerika, övriga världen fick vänta tills hösten 1985 och årsmodell 1986 Volvo 740 utvecklades i Sverige och Holland men monterades och byggdes i Sverige med sedvanligt Volvo-kunnande. Volvo satsade hårt på den amerikanska marknaden och i USA var det högsta mode med bilar som hade en kilformad vass, kantig profil under 70- och 80-talen, så Volvo 740 fick en tydlig kantig form. Volvo 740 kom att kallas sossetraktor efter sitt karaktäristiska utseende och för att den var väldigt vanlig i Sverige.[källa behövs] Produktionen upphörde våren 1992 på grund av att efterfrågan minskat då 900-serien kommit ut på marknaden. Den nya modellserien upplevdes som något modernare och mer förfinad men cirka två decennier efter produktionsstopp är fortfarande vagnar ur 700-serien vanliga på vägarna i Sverige, inte minst tack vare sin robusta konstruktion och för att de är relativt lätta att reparera och underhålla.

  • FÄLGAR
  • 850

    1992 fanns bara 850 GLT som sedanmodell. Motorn var 170 hk B5254S med 20-ventilstopp. 1993 breddades programmet med modellen GLE som fick 10-ventilstopssmotorn B5252S på 140 hk samt en kombikaross. ECC, elektroniskt styrd klimatanläggning, blev ett nytt tillval. 1994 kom första ansiktslyftningen på GLT och nya 850 (t5) Turbo. Med 225 hk var den Volvos dittills starkaste personbil. Nedåt breddades programmet med GL som har enklare utrustning. GLE bytte namn till SE. Växellådorna förstärks och turbomodellen får M56H, övriga M56L. 1995 toppades programmet av 850 T-5R, populärt kallad T-Gul efter den speciella gula färgen. Volvo begränsar upplagan till 2 500 bilar, men efterfrågan är mycket större och det tillverkades 1975 Gula, 3025 Svarta och 500 gröna. Motorn trimmades till 240 hk. I andra änden av programmet döptes GL om till S samtidigt som den fick utseende och stolar från Turbomodellen. En tvålitersversion av 10-ventilsmotorn introduceras med 126 hk samtidigt som effekted ökades från 140 till 144 hk i S/SE 2,5. 1996 följdes föregående års succé upp av 850R, då i färgerna grå och rött (som genast blir kallad T-Röd). 250 hk och ytterligare en förstärkning av växellådan införs. 850R har diffbroms med viskokoppling för att bättre utnyttja motorkraften. Dessutom finns 850 nu även med en femcylindrig diesel från Volkswagen/Audi kallad 850 TDI. 1997 Den fyrhjulsdrivna 850 AWD introducerades och fick en ny lågtrycksturbomotor på 193 hk. Modellen ersattes av den vidareutvecklade modellen S/V70.

  • 940 , 960 , S90 , V90

    Volvo 940 är svensk personbil som presenterades 1991 och var i produktion fram tills 1998. Volvo 940 var en vidareutveckling av 740-serien och bär tydliga drag in- och utvändigt från sin föregångare. 940:s front hämtades från den ansiktslyftning man gjorde på 760-serien inför årsmodell 1988. 900-serien (940/960/S90/V90) slutade tillverkas den 5 februari 1998. Den fick redan tidigt under sin levnad konkurrens från Volvo 850, som var en modernare konstruktion med framhjulsdrift, tvärställd motor och bättre bränsleekonomi. Modellerna såldes parallellt under flera år, och 940 fick vissa framgångar som taxi och polisbil. En del trogna Volvo-kunder var också skeptiska till den nya framhjulsdrivna modellen och valde 940. Bilen blev känd för att vara problemfri och pålitlig. Eftersom den till stora delar var en vidareutveckling av tidigare modeller så var det beprövad teknik som användes, vilket sällan ställde till problem. Bilens nackdelar är den höga bränsleförbrukningen och sladdbenägenheten vid halka. Med lättrycksturbo (betecknad som LTT) har man tillgång till gott om vridmoment redan vid låga varvtal, vilket är en bra egenskap för långfärder eller när man drar släpvagn, men kan vara farligt vid vinterväglag och mycket gaspådrag.[källa behövs] 940 fanns även under modellåret -91 med en 16-ventilsmotor vilken då gick under beteckningen GLT. 16-ventilsmotorn gick även i vissa länder också under GLE modellerna. Då som GLE 16v i till exempel Nederländerna. Beteckningarna GLE och Polar fanns endast som exportmodeller till bland annat Nederländerna och Italien. De 940 modeller som var utrustade med en turbo, både lättrycks och fulltrycks, kunde uppgraderas med ett paket som kallas Turbo+. Denna uppgradering gav 190hk på fulltrycks turbo bilar och 171 hk på LTT bilar. Turbo+ paket har en justerbar wastegate som vid höga varvtal höjer laddtrycket i turbon. Kombimodellen (945) var identisk med föregångaren Volvo 745/765, men med lite rundare bakparti och den nyare 760-fronten. Sedanmodellen hade ett högre rundare bakparti än föregångaren, med större bagageutrymme och bättre aerodynamik. Som alternativ till 940 modellen finns den mer exklusiva Volvo 960-serien som har en 6-cylindrig motor och multi-link bakaxel. Fanns med SE utrustningspaket vilket innebar Slungdiffrential, el hissar samt el speglar. Sport paket fanns 1997 till LTT modellen vilket innebar Läderratt samt sänkt chassi med nivåreglering.

  • AMAZON

    Historik Volvo Amazon lanserades som efterträdare till succén PV444 och var i jämförelse med denna betydligt modernare, inte minst genom sin 1950-talsdesign (speciellt inspirerad av den delade grillen från Imperial) med pontonkaross och fyradörrarsversion. Amazonen kom i oktober 1961 i en tvådörrarsversion och i en femdörrarsversion (kombi) i februari 1962.[2] Mannen bakom formgivningen var Jan Wilsgaard, då blott 23 år gammal. Säkerhetstänkandet var högt redan på den tiden hos Volvo, och Amazonen hade redan vid premiären fästen för säkerhetsbälten som standardutrustning. År 1959 fick Volvo Amazon som första serietillverkade bil i världen trepunktsbälte i framsätena som standardutrustning, men redan 1957 var modellen förberedd för trepunktsbälte, som då kunde erhållas som extrautrustning.[3] En Amazon tävlar mot en Saab 96. Under 1960-talet var Amazon Volvos volymbil och en stor framgång på en rad exportmarknader. År 1966 lanserades Volvo 140, men Amazonen fortsatte att tillverkas fram till 1970. Som ett mer prisvärt alternativ och för att kompensera nedläggningen av PV544 1965 lanseras Volvo Amazon Favorit 1966. Favorit var en enklare och billigare variant av Amazon och togs ur produktion 1968. Under tillverkningsåren skedde en rad modifieringar (bland annat försvann tvålacksfärgen, baklyktorna ändrades, ny design av bagageluckehandtagen) av Amazonen men grundformen behölls under de 14 år som modellen tillverkades. Sammanlagt tillverkades 667 323 Amazoner mellan oktober 1956 och juli 1970. År 1956 kostade en Amazon 12 600 kronor och hade en B16-motor på 1,6 liter/60 hästkrafter och en treväxlad manuell växellåda. År 1962 monterades en B18A på 1,8 liter/75 hk, och 1969 kom en ännu större motor, B20A på 2,0 liter/90 hk. När Amazonen togs ur produktion på sommaren 1970 kostade den 17 100 kronor inklusive accis och moms. Starkaste motorn var B20B med 118 hk. Amazonen var den första volvobilen som kunde fås med högerstyrning.[4] Namnet Amazon användes bara på den nordiska marknaden eftersom namnet var upptaget utomlands av den tyska motorcykel- och mopedtillverkaren Kreidler. Utomlands är Amazonen istället mer känd som Volvo 121/122S/123GT. Namnet stavades först Amason, efter betydelsen amasoner.

  • C30

    Volvo C30 är en bilmodell från Volvo Personvagnar. Den är en 3-dörrars kupé med fyra sittplatser i Golfklassen. Formgivningen knyter an till Volvos tidigare modeller P1800 ES och 480. Bakluckan är, liksom på dessa modeller, helt i glas fast har hos C30 en stabil ram. C30 skiljer sig från konkurrenterna genom att vara en utpräglad kupé enbart erbjuden som 3-dörrars variant. Den har därför få direkta konkurrenter, men närmast ligger Kia Procee'd och Volkswagen Scirocco. Den nye vd:n Stefan Jacoby meddelade dock att Volvo ska lansera en femdörras halvkombi baserad på Volvo C30.[1] C30 finns miljöklassad både med dieselmotor (DRIVe) och etanolmotor (Flexifuel). Volvo C30 fick en ansiktslyftning till modellår 2010. Bilen tillverkades till och med 2012 års modellår.

  • S70 V70 C70

    Nyåret 1996-1997 gjordes en invändig och utvändig ansiktslyftning av Volvo 850 och modellen bytte då namn till S70/V70, S70 som sedan och V70 som kombi. Bokstaven V i beteckningen står för versatility (mångsidighet). Bilen var i allt väsentligt samma som tidigare. V70 byggdes under åren med flera motoralternativ och med olika beteckningar, så som till exempel S/SE som hade en 2.4 liters (2435 cc) sugmotor på 144 hk (senare 140 hk), GLT som hade 164 (senare 170 hk) och en 2.4 liters (2435 cc) lättrycksturbo på 193 hk (som senare fanns med AWD). T5 fick en motor på 2.3 liter (2319 cc) med högtrycksturbo som utvecklade 239 hk. Precis som företrädaren 850 så hade även S/V70 en 5-cylindrig dieselmotor från Volkswagen AG. 1998 tillkom den första generationen av Volvo XC70 som då kallades V70 Cross Country.

  • S40 , V40

    Fas I Den första S40-modellen utvecklades och tillverkades i samarbete med Mitsubishis modell Carisma. Bilen ersatte Volvo 440/460-serien 7 September 1995 och tillverkades i Born i Nederländerna. Kombimodellen tillverkades under namnet Volvo V40 (se nedan). Bilen skulle från början heta S4 men namnet fick ändras sedan Audi protesterat. Fas II Hösten 2000 kom en uppdaterad version av modellen, kallad Fas II. Den var förbättrad på 1800 olika punkter. Utseendemässiga yttre förändringar var nya längre framblinkers, längre sidoljus, ny front och bredare framskärmar. Invändigt gjordes reglage för ACC och radio om. Funktionellt sett var förändringarna bl.a. högre krocksäkerhet, tystare kupé och förändrade motorer. 2,0T versionen gick att få med 5-stegs automatlåda. 2003 kom ytterligare en uppdatering av modellen. Skillnaden mot tidigare Fas II ses genom kromade lister och knapp på bakluckan. Invändigt är instrumentpanelen bytt mot en variant likadan som de större modellerna. Denna version hette i slutet av sin försäljningstid Classic.

  • S40N , V50

    Den andra generationen utvecklades av Volvo själva. Den har dock flera komponenter gemensamt med koncernsyskonen Ford Focus och Mazda 3, bilen bygger även på samma platform som Volvo V50 (se nedan) samt nya versionen av Volvo C70. Bilen tillverkas i Volvo-fabriken i Gent i Belgien. Ansiktslyft (2007) 2007 (modellår 2008) lanserade Volvo ett "facelift" av den andra generation,som fick en ny front (S40 får en front med endast ett luftintag medan V50 istället fick tre uppdelade luftintag i fronten), nya fram- och bakljus, sportigare utseende samt en uppdaterad interiör med fler smarta stuvutrymmen. Även två reflexer på bakre stötfångaren. Volvo räknar med att sälja 75 000 S40/år varav 1/3 går till USA. Motor- och drivlinenyheterna är få, men de som finns är att T5 fick 10 hästkrafter mer, till 230 hk samt att man kan välja manuell växellåda till D5-motorn som då får ökat vridmoment från 350 till 400 Nm.

  • S80

    Första generationen Volvo S80 lanserades 1998 som efterträdaren till Volvo S90 och var Volvos största personbilsmodell, den var den första bilen att byggas på Volvos P2 plattform - och även den första att lämna den. Modellen är baserad på konceptbilen Volvo ECC. Den tillverkades enbart i en fyradörrars sedanmodell och gick emot den tidigare Volvo-linjen att även ha en kombi-modell av företagets lyxmodell (260, 760, 960/S90/V90). Den första motorn som fanns var en 2,9-liters rak sexa, en uppgradering av motorn som tidigare hade använts i 960/S90/V90. Det är en sexcylindrig version av den 2,4-liters femcylindriga som används även i många andra modeller. Det var världens första produktionsbil med tvärställd rak sexa. Med dubbelturbo gav motorn 272 hästkrafter och utan turbo 200 eller 204 hästkrafter. Ganska snart tog de femcylindriga versionerna över som mest populära motorval. Den första S80 byggdes i 368 000 exemplar. Innan den togs ur produktion lanserades en Classic-modell enligt Volvos traditioner.

  • V60

    Volvo V60 är kombiversionen på nya Volvo S60 och är ersättare till Volvo V50 som dock kommer att finnas kvar en tid parallellt. Modellen tillverkas i Torslanda-fabriken i Göteborg.[1] Volvo gjorde V60 officiell den 5 juli med bilder och diverse information. Bilen lanserades på Paris motorshow den 2 oktober 2010.

  • V70N ,S60

    Andra generationen 2000-2007 År 2000 presenterades en ny Volvo V70 baserad på den nya P2-plattformen som först sågs i Volvo S80 1998 och senare i S60, XC90 och ett par Ford-modeller i USA. Modellen behöll sina kärnvärden såsom säkerhet, funktion och driftsäkerhet, men fräschades allmänt upp på alla punkter jämfört med sin föregångare. Till en början erbjöds Volvo V70N endast med bensinturbomotorerna 2.4T på 200 hk samt T5 på 250 hk. Till 2001 års modell kompletterades motorutbudet med två femcylindriga bensin-sugmotorerna på 2.4 liter med 170 respektive 140 hk samt en köpt diesel-turbomotor från VAG (Audi/Volkswagen). Under 2001 till årsmodell 2002 presenterades Volvos nya D5-motor, den första egenutvecklade commonrail dieselmotor med fem cylindrar och en slagvolym på 2.4 liter som utvecklade 163 hk och 340 Nm. Motorn fick god kritik för mycket lite dieselknatter, låg ljudnivå och låg bränsleförbrukning. 140 hk-modellen konverterades också för gasdrift med tilläggsnamnet Bi-fuel, med extra gastankar; CNG-modellen med högtryckstankar för metangas kallad fordonsgas, dvs. biogas eller naturgas, samt den kortlivade LPG-modellen med lågtryckstankar för flytande gasol. 2003 års modell av V70 introducerade fyrhjulsdrift från Haldex, kombinerat med antingen den nya 2.5T bensinmotorn på 210 hk (som ersätter 2.4T) eller nya D5-motorn på 163 hk. 2004 års modell: Mindre kosmetiska uppgraderingar, nya fälgar, färger samt nytt Volvo-märke i ratten. V70 Sport edition lanseras, med en antracitgrå lack kombinerat med silverlackade lister och takrails. Sport edition erbjuds med 2.5T, T5 samt D5. V70R AWD introduceras, 300 hk och 400 Nm, fyrhjulsdrift, aktivt 4C-chassi (aktiva stötdämpare) samt omarbetad och till stor del ny unik interiör och exteriör. 2005 års modell: V70 får en omfattande facelift med lackade plastdetaljer, nya strålkastare fram, nya bakljus, yttre backspeglar från V70R, nya stötfångare fram/bak samt uppdaterad interiör och nya el-/audiosystem. Nyutvecklad T5-motor (2.4 liter jämfört med tidigare 2.3) på 260 hk och 350 Nm samt ny D5-motor på 185 hk och 400 Nm. En 163 hk version av nya D5 benämns 2.4D och en variant som ersätter gamla 2.4D benämns bara "D". Motorerna T5 och D5 får den nya sexväxlade manuella M66-lådan som först kom med V70R som tål vridmoment upp till 400 Nm. 2006 års modell: AWD systemet i V70R får nu InstantTraction, som ger snabbare respons hos Haldex-kopplingen i fyrhjulsdriftsystemet vid start från stillastående på halt underlag. V70R AWD får den nya sexstegade automatlåda från S80 V8 AWD och möjliggör fullt vridmoment på 400 Nm mot tidigare 350. 2007 års modell: Den sista årsmodellen av V70, nytt är att sidoblinkersen flyttats upp i backspeglarna som ärvs ned från nya generationen Volvo S80 och att bilen får tillägget CLASSIC i väntan på sin ersättare V70 II. V70 finns även i ett crossoverutförande, kallad Volvo XC70. Förutom fyrhjulsdriften och högre markfrigång är ändringarna mest kosmetiska. V70 tillverkades i Torslanda, Sverige samt i Gent, Belgien. Volvo V70 finns i mängder av olika utföranden utöver standard, bland annat som taxi och polisbil. Volvo V70 brukar betraktas som en bil med mycket höga bruksegenskaper, rymlig, komfortabel och modellen anses också vara en av marknadens säkraste. Modellens svaghet är de höga ägandekostnaderna, beroende på relativt hög bränsleförbrukning (och därmed högt koldioxidutsläpp, utantaget Bi-fuel-modellerna när de körs på biogas), höga service- och reparationskostnader samt ett på senare tid "bara" genomsnittligt andrahandsvärde. V70 är Sveriges mest sålda bil.

  • V70N II (2008-)

    Volvo Personvagnars nya version av V70 introducerades på Genèvesalongen i mars 2007 som 2008 års modell. Den delar utseendet på fronten med senaste generationen Volvo S80 och bland annat är framskärmar, motorhuv och framdörrar likadana. Bilen tillverkas liksom S80 bara på Torslandaverken. Tredje generationens V70 har i huvudsak tagits emot väl i svensk bilpress, men bakpartiets utseende har mötts av kritik såsom "för lik Mitsubishi Galant". Nya V70 har drabbats av "barnsjukdomar" bl a i form av elektroniska mjukvarufel. Precis som för förra modellgenerationen talar bruksegenskaperna för V70, medan de höga ägandekostnaderna talar emot. Volvo V70 2.0F hamnade på andra plats efter Ford Mondeo i Vi Bilägares lång-test 2008.

  • XC90

    Volvo XC90 är en personbil från Volvo Personvagnar lanserad 2002. Volvo XC90 är Volvos stora SUV-modell och har blivit en av Volvos största försäljningsframgångar, inte minst bland kvinnor på den för Volvo viktiga USA-marknaden. Den tillverkas i Torslandaverken i Sverige. XC90:n fick en något förnyad design under sommaren 2006. Volvo XC90. Bilen finns både med framhjulsdrift[1] och fyrhjulsdrift. Med fyrhjulsdrift (AWD) ligger största delen (90-95%) av drivkraften normalt på framhjulen. Vid behov överförs dock en del av drivkraften till de bakre hjulen, vilket styrs av bilens haldex-system. Även om den här typen av allhjulsdrift inte har samma terränggångsprestanda som drivsystem med differentiallås där kraften oavsett belastning permanent delas lika mellan alla drivhjulen har systemet vissa fördelar som exempelvis lågt pris och låg vikt. Dessa fördelar har gjort systemet till det mest använda på fyrhjulsdrivna personbilar. 2005 lanserades en V8-motor, vilket var premiär för Volvo i en personbil. För att bibehålla en god bränsleekonomi användes inte någon av de befintliga motorerna från moderbolaget Ford, utan en ny motor togs fram. V8:an tillverkades av Yamaha och blev ett populärt motorval framför allt i USA. Den erbjöds så småningom också i nya modellen av Volvo S80. XC90 finns även i två olika utföranden, vanliga XC90 och XC90 Executive. Under hösten 2006 lanserades XC90 Sport och under våren 2008 presenterades ett påbyggnadspaketet för sportmodellen kallad R-Design. Executivemodellen kännetecknas bland annat av ett märke på C-stolpen och R-design främst av det extra märket i grillen. Försäljningsframgångarna för denna modell har nästan ensam bidragit till Volvos goda lönsamhet fram till 2007[källa behövs]. Ett ansiktslyft kommer att ske under 2011[Uppdatering behövs] och en ny ersättningsmodell väntas komma under 2014[2] som årsmodell 2015. Officiella designskisser[3] från Volvos design- och konceptcenter i USA presenterades i november 2011.